Kohta on mennyt kaksi viikkoa Saksassa. Nyt loppuviikosta olen alkanut jo ymmärtämään paremmin ja saan tuotettua välillä jo lauseita. Pystyn esimerkiksi ruokapöydässä osallistumaan keskusteluun enkä ole enää kuin kuuro. On mahtavaa huomata ymmärtävänsä ihmisiä. :)
Koulussa on välillä turhauttava olo kun ei ymmärrä opetusta. Luokkakavereiden puhetta ymmärrän melko paljon, mutta he eivät käytäkään yleensä kummallisia ja minulle outoja sanoja. Englanninopettaja tuli yhden tunnin jälkeen puhumaan minulle englantia. Tuijotin häntä varmaan ihan hölmistyneenä, kun en ymmärtänyt. Pyysin häntä puhumaan saksaksi ja sitten ymmärsin. Yleensä, jos joku saksalainen puhuu minulle englantia, vastaan hänelle silti saksaksi. Ich kann nicht gute Deutsch sprechen aber ich Deutsch lernen möchte.
Tällä viikolla minulla oli ensimmäinen pianotunti ja kuorokerta täällä saksassa. Tässä perheessä käy kerran viikossa soitonopettaja kotona ja jokaisella on vuorollaan kolmen vartin tunti. Jokaisella tarkoitan kaikkia muita paitsi perheen isää. Muut saavat pianotunteja, mutta mama soittaa harmonikkaa. Kuoro, jossa käyn, on katolisen kirkon kuoro. Siellä on noin 50 laulajaa ja keski-ikä on luultavasti lähellä kuuttakymmentä. Nuorimpana oleminen ei kuitenkaan haittaa, koska laulaminen on pääasia
![]() |
| En tiedä, mikä minua kiehtoo tässä kotipihan majassa. Das ist schön :) |
Kävimme äsken isossa eläinkaupassa. Perheeseen ollaan ostamassa akvaariota, joten kävimme katsomassa akvaarioita. Tosiasiassa katselimme kaikkea muutakin. Host-veljeni haluaisi myös linnun, joten me muut saimme kuunnella hänen maanittelujaan. Lintua ei vielä ainakaan ole taloon tullut. Ulkona kylläkin kuuluu ja näkyy lintuja, mutta ne eivät kuulema riitä. Täällä on muuten paljon sepelkyyhkyjä. Sepelkyyhkyt ääntelevät hauskasti.

Pitäisko siihen majaan käydä kirjoittamassa:"kakki mukaan!"? :D Minä muuten luulin lapsena sepelkyyhkyn pulputusta pöllön ääneksi. Nolotti ja harmitti, kun tajusin, ettei kotimme takana elänytkään upeita pöllöjä vaan perustavallisia sepelkyyhkyjä. ;)Niitä muuten istui ja pulputti Les Oliveresin katoillakin.
VastaaPoistat.OO