perjantai 28. lokakuuta 2016

Berliinistä kuvia

Viimeiset kaksi yötä saksanmatkastamme vietimme Berliinissä. Berliini on kaunis kaupunki, mutta myös historiallisesti kuuluisa. Kaupunkia voisi melkein sanoa toisen maailmansodan keskukseksi. Onhan Berliini myös ollut jaettuna kahdelle valtiolle muurilla. Kävimme matkamme aikana muutamassa museossa, joista sain paljon mielenkiintoista ja uutta tietoa.

Parlamenttitalo (sekä suomenlippu ja minä)
Berliinissä kiertelimme aamupäivästä bussilla pari tuntia oppaan kanssa. Loppupäivä olikin vapaa-aikaa, tai melkein koko loppupäivä. Puoli viideltä oli tunnin kierros parlamenttitalossa, johon pääsi vain passin kanssa. Sisäänmenoaikamme oli puolelta ja turvatarkastusten takia aika oli tarkka. Joten, jos myöhästyi, ei päässyt sisälle. Minä ja kaksi kolumbialaista ystävääni myöhästyimme muutaman minuutin, joten parlamenttitalo jäi minulta näkemättä. Olimme ihme kyllä ainoat myöhästyjät, vaikka latino-amerikkalaiset ovat tavallisesti aina myöhässä ja suurin osa vaihtareista on latinoja. No, ovat kolumbialaiset ystävänikin latinoja. :)

Brandenburgin portti
Pahoittelen erittäin huonoa kuvaa Brandenburgin portista. Jostai syystä en saa niitä muita kuvia. Kuvista olen huomannut tämän olevan iso, mutta todellisuus oli jotain aivan muuta. Se on valtava. Portti on rakennettu Berliininmuurin murruttua yhdistämään Länsi-Saksa ja DDR. DDR tarkoittaa muuten Deutschland Demokratische Republik, vaikka ei demokraattiseksi sitä ei voi sanoa, päinvastoin. Demokratia-sana valtion nimessä yritti vain olla hämäystä. Brandenburgin portti ei ole aivan siinä, missä Berliininmuuri oli. Muuri meni suunnilleen kuvassa näkyvän katuvalon kohdalta. Asfalttitiessä on muurin paikalla kivetys, joten paikan huomaa selvästi.

Jokin ihmeellinen sokkelo.

Toisessa maailmansodassa lähes
kokonaan tuhoutunut kirkko.

Tuhoutuneen kirkon ehjän osan seinämaalaus.

Joki ja toisella puolen pylväskäytävä.

Tämä on juutalaisten moskeija tai joku vastaava.

Saksasta löytyy paljon hienoja
suihkulähteitä.

Die Statue

Universiteetin sisääntuloportti

Humboldt Universität Berliinin keskustassa

Kävimme matkamme aikana myös yhdellä keskitysleirillä, mutta sieltä minulla ei valitettavasti ole kuvia. Olin ehkä liian järkyttynyt ottaakseni yhtäkään kuvaa. Kävelin vain hiljaisuuden vallitessa alueella, jossa toisen maailmansodan aikaan kuoli järjetön määrä ihmisiä. Tuota lukua en enää muista, mutta nelinumeroinen se taisi olla. Kaikki keskitysleireistä kuulleet tietävät niiden olevan kamalia paikkoja. Minäkin  tiesin sen, mutta todellisuus on aina pahempi. Alue oli melko pieni, mutta siellä oli asunut kerralla jopa tuhansia ihmisiä. Mietin, miten sinne on voinut edes mahtua niin paljon väkeä. Leiriä ympäröivä korkea piikkilanka-aita oli vielä osittain tallella. Asuinparakeista oli enää perustukset ja siellä täällä muuteme matala seinänpätkä. Parakkeja oli ollut liki 80, joista kaksi oli jäljellä ja nekin osittain uudelleenrakennettuina. Parakit olivat kaikki 10m leveitä, 2m korkeita ja 30-40m pitkiä. Yhteen parakkiin ängettiin useampia kymmeniä ihmisiä. Asuinparakeissa oli hyvin ohkaiset seinät eikä minkäänlaista lämmitystä.

Ei niin hyvä aamu

Mitenköhän oon täällä viikolla kolmesti myöhästyny koulusta? Alkuviikosta myöhästyin yksinkertaisesti työharjoittelun takia. Olen ollut kaksi viikkoa harjoittelussa yksityisessä kuvataidekoulussa (siitä lisää toisessa postauksessa). Samaan aikaan olen kuitenkin käynyt koulussa saksantunneilla. Välillä menee todellakin tiukille ehtiä kuvataidekoulusta koululle ja se onkin syynä pariin myöhästymiseeni. Tänään kuitenkin kävi aivan toisin.

Heräsin 7.40 ja saksantunnit alkoivat kymmentä vaille kymmenen, joten kaiken järjen mukaan minun ei olisi pitänyt myöhästyä. Söin aamulla ehkä puolikkaan omenan ja ajattelin syödä paremman aamupalan herättyäni kunnolla. Tein Rosetta Stone -kielikurssia neljän kappaleen verran. Rosetta Stone on internetkielikurssi, joka Rotaryn vaihtareiden täytyy tehdä joulukuun alkuun mennessä. Minulla on siis aika kiire tehdä kurssi. Viittä vaille kymmenen katsoin kelloa ja tajusin, että tunti oli jo alkanut. Nälkä oli kova, mutta pakko oli hypätä pyörän selkään ja lähteä polkemaan viittä kilsaa koululle. Kyllä, matka lyhintä reittiä on 5km. Nappasin yhden välipalapatukan mukaan syödäkseni sen matkalla. Lopputuloksena osa patukasta oli tippunut matkalle ja olin puoli tuntia myöhässä.

Ei alkanut tämä päivä mitenkään parhain, mutta paremmaks voi aina kääntyä. Tämä myöhästely on alkanut ottamaan taas vallan minussa, mutta se pitää äkkiä kitkeä pois. (Kirjoitan tätä päivitystä koulun erityisluokan läppärillä odottaessani pari tuntia kuoron alkua.)

maanantai 24. lokakuuta 2016

Deutchland Reise

Olimme siis syyslomalla kuusi päivää kiertelemässä Saksaa. Sain paljon uusia ystäviä, joista suurin osa on latinoja eli etelä-amerikkalaisia. pohjois-amerikkalaisiakin mahtuu muutama ystäväjoukkooni sekä yksi venäläinen ja thaimaalainen. Meillä oli todella mukavaa yhdessä. Itkien erosimme Bremenin juna-asemalla.

Nukuimme hostellin tapaisissa paikoissa, jotka olivat nimeltään jotain nuorisokeskuksia. Joka ilta laitoimme petivaatteet ja joka aamu otimme ne pois ja veimme likapyykkivaunuun. Yöllä nukuttiin melko vähän, joten petivaatteiden laittaminen oli aika turhauttavaa. Varsinkin pari viimeistä yötä Berliinissä jäivät suurimmalla osalla pariin tuntiin ja ne loput eivät nukkuneet lainkaan. Voitte uskoa, että reissun jälkeen olimme hyvin väsyneitä. Nukuin reilu 13 tuntia yhteen menoon. Ennätys taisi olla 19 tuntia putkeen nukkumista, jonka saavutti yksi Lingenissä asuva chileläispoika.

Kirkko Homburgissa (ei Hamburg)

Ystäväni USA:sta yritti saada yhden
sorsa/ankan syliinsä.

Eipä usein näin lähelle pääse.

Pilvinen taivas linnantornin takana ja
lampi (vasemmalla).

Linnapuiston osa, jossa menimme
hippaa.

Vaihtarit hippasilla.

Linnapuistossa oli monta siltaa.

Homburgissa yövyimme yhden yön. Alle puolen kilometrin päässä majapaikastamme oli Linnapuisto. Linnassa emme käyneet, mutta kaunista puistoa kiertelimme. Tunnin verran menimme piilohippaa puistossa lähes kaikkien vaihtareiden kanssa. Ilma oli viileä ja kuljimmekin takit päällä, mutta juostessa takit ja pitkähihaiset jäivät sillalle. En ole pariin kuukauteen mennyt hippaa suuremmalla porukalla, joten nautin. Host-veljeni kanssa kyllä kisaillaan lähes päivittäin. :D

Ystäviäni ympäri maailmaa: Argentiina, Kolumbia, USA, Paraguai,
Chile, Brasilia, Meksiko, Kanada, Venezuela, Australia...

Weimerin jokin virastotalo illalla

Frankfurtissa kävimme pari tuntia pyörähtämässä.

Tämäkin koristeellisuus löytyy Frankfurtista.

Minulla kävi kielen kanssa hauskasti. Puhuin vain saksaa, mutta se rohkaisi muitakin puhumaan saksaa englannin sijasta. Toki eniten puhuttiin englantia ja espanjaa. En puhunut sanaakaan englantia kunnes jouduin hankalaan tilanteeseen. Olimme parin espanjaa puhuvan ystäväni kanssa myöhästyneet lähijunasta Berliinissä, emmekä tienneet, miten päästä takaisin hostellille. Menin kysymään yhdeltä mieheltä neuvoa saksaksi, mutta hän ei osannutkaan saksaa. Olin hetken neuvoton, kunnes tajusin, että kyllähän minä perjaatteessa englantiakin osaan. Toinen ystävistäni Mafe tuli auttamaan minua ja yhdessä saimme asiamme selväksi. Miehellä ja hänen seuralaisellaan oli lähes sama määränpää, joten menimme yhtä matkaa. Juttelimme englanniksi koko matkan ajan, myös minä. Yllätin jopa itseni. :)

Hostellille päästyä Mafe kertoi yhdelle matkanvetäjälle, että olin puhunut englantia. Kaikki, jotka sen kuulivat, nauroivat ja sanoivat, että nyt puhutaan englantia. Yhä puhuin lähes vain saksaa, mutta muille oli helpompaa, kun he saattoivat sanoa asian myös englanniksi. Minua myös rohkaistiin puhumaan englantia, kun pelkoni englanninpuhumista kohtaan tuli esille. Pelkään oikeasti todellakin puhua englantia, mutta toivon pääseväni pelosta. Pakko siitä pelosta on päästä, kun muutan USA:aan. Kyllä luit oikein, muutan ensi vuonna tämän vaihtarivuodden jälkeen. Perheeni muuttaa tällä viikolla jo ja menen myöhemmin perässä. Kielen oppii, kun sitä täytyy käyttää.

perjantai 21. lokakuuta 2016

Kölnin kauneutta

Olin siis syyslomalla kuuden päivän reissussa muiden tämän alueen Rotaryn vaihtareiden kanssa. Kiertelimme ympäri Saksaa, lähinnä tärkeimmät kaupungit. Laitan tänne nyt kuvia Kölnista. Köln on mielestäni ehkä Saksan kaunein kaupunkin. Luultavasti vain kotikaupunkini Lingen menee edelle. Ensi viikolla kirjoitan lisää ja laitan kuvia, kun on aikaa.

Kölnin tuomiokirkko yöllä. Kyllä kävimme
yöllä kävelyllä.

Tuomiokirkon etuosa ja alttari

Tuossa laatikossa on jokin reliikki. Tämäkin siis
Kölnin tuomiokirkosta.

Tuomiokirkko on todella korkea ja yhdet urut
löytyvät lähes katonrajasta.

Ikkunat olivat hyvin koristeellisia. Tässä kirkon tärkeimmät
ikkunat. Tärkein on oikeanpuoleisin.

Kirkko on ulkoa hyvin yksityiskohtainen.

Upeaa

On kirkolla kokoa

Silta oli täynnä lukkoja ja rakkautta.

Lukkoja täynnä oleva silta sivulta.

Yläilmoista näkyi hyvin. Torni, jossa olimme, oli
kirkkoakin korkeampi

Tienviittoja, joita yhdessä lukee
Suklaamuseo.

Lapset leikkimässä eli vaihtareita
lämpimän veden äärellä.

Kölnissä oli muutakin kaunista kuin tuomiokirkko.

tiistai 4. lokakuuta 2016

Viikonloppua

Lauantaina kävin host-perheeni kanssa huvipuistossa, Movie Park nimeltään. Kastuttiin tukkijoessa, saatiin pää pyörälle ja kiljuttii kurkut kipeiks, mutta silti oli aivan mahtava päivä. Iltapäivästä menimme näytökseen. Juoni oli seuraavanlainen: pankkiin talletettiin rahaa, rosvot ryöstivät pankin ja lopulta rahat saatiin takaisin. Elikkä ihan tylsän kuulonen juoni,mutta sitä näytös ei kyllä ollut. Pienessä tilassa ajoi välillä viisikin autoa suuremmalla nopeudella ja olin aivan varma, että tapahtuu vielä kolari. Taitavien kuskien ansiosta ei kolareita kuitenkaan sattunut.

Enpä ole ennen nähnyt traktoria ajelemassa kahdella renkaalla.

Poliisiautoja kahdella renkaalla jahtaamassa roistoja.


Roistojen "pomo" avoautonsa kanssa

Sunnuntai meni koko päivä pakatessa. Host-perheeni lähti pariksi viikoksi Paraquaihin (mitenköhän kirjotetaan) tapaamaan sukulaisiaan. Minä olisin lähtenyt mukaan, mutta tiedossa on loppuviikosta Deutschland-Reise eli kierretään muiden vaihtareiden kanssa Saksaa. Alunperin minun piti muu aika asua seuraavassa host-perheessäni, joka on nyt Vanessan perhe. Perjantaina käydessäni heillä pikaisesti sain allergiaoireita kissasta. Se ei sitten olekaan seuraava perheeni ja kiireesti piti etsiä minulle pariksi viikoksi paikka. Paikka löytyi lähes naapurista perheestä, jonka alkuperäisen suunnitelman mukaan pitäisi olla neljäs isäntäperheeni. Kissa-allergia kuitenkin pisti kaikki suunnitelmat uusiksi, joten en yhtään tiedä, minne ja milloin menen seuraavaksi.

Täällä on kahden viikon syysloma nyt ja sen jälkeen minulla on kahden viikon työharjoittelu kuvataidekoulussa. Eli aika erilaista tiedossa kouluarkeen verrattuna. :)