maanantai 24. lokakuuta 2016

Deutchland Reise

Olimme siis syyslomalla kuusi päivää kiertelemässä Saksaa. Sain paljon uusia ystäviä, joista suurin osa on latinoja eli etelä-amerikkalaisia. pohjois-amerikkalaisiakin mahtuu muutama ystäväjoukkooni sekä yksi venäläinen ja thaimaalainen. Meillä oli todella mukavaa yhdessä. Itkien erosimme Bremenin juna-asemalla.

Nukuimme hostellin tapaisissa paikoissa, jotka olivat nimeltään jotain nuorisokeskuksia. Joka ilta laitoimme petivaatteet ja joka aamu otimme ne pois ja veimme likapyykkivaunuun. Yöllä nukuttiin melko vähän, joten petivaatteiden laittaminen oli aika turhauttavaa. Varsinkin pari viimeistä yötä Berliinissä jäivät suurimmalla osalla pariin tuntiin ja ne loput eivät nukkuneet lainkaan. Voitte uskoa, että reissun jälkeen olimme hyvin väsyneitä. Nukuin reilu 13 tuntia yhteen menoon. Ennätys taisi olla 19 tuntia putkeen nukkumista, jonka saavutti yksi Lingenissä asuva chileläispoika.

Kirkko Homburgissa (ei Hamburg)

Ystäväni USA:sta yritti saada yhden
sorsa/ankan syliinsä.

Eipä usein näin lähelle pääse.

Pilvinen taivas linnantornin takana ja
lampi (vasemmalla).

Linnapuiston osa, jossa menimme
hippaa.

Vaihtarit hippasilla.

Linnapuistossa oli monta siltaa.

Homburgissa yövyimme yhden yön. Alle puolen kilometrin päässä majapaikastamme oli Linnapuisto. Linnassa emme käyneet, mutta kaunista puistoa kiertelimme. Tunnin verran menimme piilohippaa puistossa lähes kaikkien vaihtareiden kanssa. Ilma oli viileä ja kuljimmekin takit päällä, mutta juostessa takit ja pitkähihaiset jäivät sillalle. En ole pariin kuukauteen mennyt hippaa suuremmalla porukalla, joten nautin. Host-veljeni kanssa kyllä kisaillaan lähes päivittäin. :D

Ystäviäni ympäri maailmaa: Argentiina, Kolumbia, USA, Paraguai,
Chile, Brasilia, Meksiko, Kanada, Venezuela, Australia...

Weimerin jokin virastotalo illalla

Frankfurtissa kävimme pari tuntia pyörähtämässä.

Tämäkin koristeellisuus löytyy Frankfurtista.

Minulla kävi kielen kanssa hauskasti. Puhuin vain saksaa, mutta se rohkaisi muitakin puhumaan saksaa englannin sijasta. Toki eniten puhuttiin englantia ja espanjaa. En puhunut sanaakaan englantia kunnes jouduin hankalaan tilanteeseen. Olimme parin espanjaa puhuvan ystäväni kanssa myöhästyneet lähijunasta Berliinissä, emmekä tienneet, miten päästä takaisin hostellille. Menin kysymään yhdeltä mieheltä neuvoa saksaksi, mutta hän ei osannutkaan saksaa. Olin hetken neuvoton, kunnes tajusin, että kyllähän minä perjaatteessa englantiakin osaan. Toinen ystävistäni Mafe tuli auttamaan minua ja yhdessä saimme asiamme selväksi. Miehellä ja hänen seuralaisellaan oli lähes sama määränpää, joten menimme yhtä matkaa. Juttelimme englanniksi koko matkan ajan, myös minä. Yllätin jopa itseni. :)

Hostellille päästyä Mafe kertoi yhdelle matkanvetäjälle, että olin puhunut englantia. Kaikki, jotka sen kuulivat, nauroivat ja sanoivat, että nyt puhutaan englantia. Yhä puhuin lähes vain saksaa, mutta muille oli helpompaa, kun he saattoivat sanoa asian myös englanniksi. Minua myös rohkaistiin puhumaan englantia, kun pelkoni englanninpuhumista kohtaan tuli esille. Pelkään oikeasti todellakin puhua englantia, mutta toivon pääseväni pelosta. Pakko siitä pelosta on päästä, kun muutan USA:aan. Kyllä luit oikein, muutan ensi vuonna tämän vaihtarivuodden jälkeen. Perheeni muuttaa tällä viikolla jo ja menen myöhemmin perässä. Kielen oppii, kun sitä täytyy käyttää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti