Kaksi viikkoa sitten sunnuntai-iltapäivällä kokosin viimeisetkin tavarani kasaan, kannoin ne autoon ja hyvästelin rakkaan host-siskoni. Host-vanhempieni kanssa suuntasimme kaupungin toiselle laidalle melko lähelle koulua punatiilisien omakoti- ja rivitalojen väliin. Sieltä löytyi seuraava host-perheeni ja kotini. Rotaryn vaihto-oppilailla on 3-4 perhettä, yleensä. Viivyin ensimmäisessä perheessä kuitenkin tuplatun ajan kissa-allergiani takia. Seitsemän kuukautta on pitkä aika ja siinä ajassa ehtii sulkea ihmisiä sydämeensä. Ero oli siis vaikea, mutta ei niin vaikea kuin kotimaasta lähtö.
Nykyinen perheeni on oikein mukava myös. Vanhempien lisäksi kotona asuu 19-vuotias tänä keväänä ylioppilaaksi kirjoittava poika ja 14-vuotias tyttö. Perheen keskimmäinen lapsista, tyttö hänkin, on vaiho-oppilaana Texasissa. Perheen kultainennoutaja Alvin on myös täysin perheenjäsen. Alvin ei hauku lähes ikinä, kerran olen kuullut hänen haukahtavan. Host-isääni olen tutustunut paremmin lenkeillä. Alvinin kanssa pitää käydä kolmesti päivässä kunnon lenkki ja lähden mielelläni kävelemään metsään. Kaloja perheessä on myös kahden akvaarion verran.
Koulumatkaa ei minulla enää ole viittä kilometriä kuten edellisestä perheestäni. Se matka muuten pyöräiltiin joka säässä kaatosateesta ja peilijäästä helteisiin asti. Nytkin pyöräilen joka säässä kouluun, mutta matkaa on vain kilometrin verran. Hyvä ystäväni asuu seuraavalla kadulla, joten en kulje enää koulumatkojani yksin.
![]() |
| Host-äitini askartelee paljon ja nuo roikkuvat paperipallot ovat hänen tekemiään. |
![]() |
| Suomenlipulle oli katottu oikeat suhdemitat. |
![]() |
| Tottahan tämä on. |








