keskiviikko 24. elokuuta 2016

Koulua helteessä

Tämä alkuviikko on mennyt helteisissä tunnelmissa. Tänään on varjossa 29°C ja auringossa suorastaan paistuu. Huoneeni on kolmannessa kerroksessa, joten tämä lämpenee aika mukavasti, ehkäpä liiankin. Ei ainakaan joudu palelemaan. Ja hellettä on luvattu ainakin vielä viikonlopuksi. :D

Ei täällä koko ajan ole kuitenkaan hellettä ollut. Kävimme sunnuntaina rannikolla ilman hellettä. Aurinko pilkahteli vain ajoittain pilvien lomasta. Vesisateesta saimme "nauttia" enemmän kuin auringonpaisteesta, mutta se ei menoa haitannut. Vesi oli melko lämmintä ja harmittelin, etten ollut ottanut uimapukua. Toiset katsoivat kauhuissaan, että uisitko sinä tuolla kylmässä vedessä. Ovat muutenkin kauhistelleet tapaani kulkea varpasiltaan. En minä niitä sukkia laita, jos tarkenee hyvin ilmankin. Joku sanoikin, että Suomestahan tuo on tullut. :D
Host-siskoni Felicia ja minä vanhan tuulimyllyn luona.

Upeita aluksia rantautuneena pilvisäässä

.
Olen aloittanut tällä viikolla saksankielen opetusryhmässä koulussa. Opetus on tarkoitettu maahanmuuttajille, mutta minun lisäkseni siellä on toinenkin vaihto-oppilas, ystäväni Vanessa Columbiasta. Tietenkään kaikki maahanmuuttajat (ja me kaksi vaihtaria) eivät ole samassa ryhmässä. Minulla on saksaa joka päivä tuplatunti Vanessan, kahden maahanmuuttajatytön ja kahden -pojan kanssa. Nämä neljä maahanmuuttajaa puhuvat persiaa ja Vanessan äidinkieli on espanja. Tykkään noista saksantunneista useammastakin syystä. Ensinnäkin opin nopeammin kieltä, kun käytän ja opiskelen sitä yhtä aikaa. Toiseksi en joudu joka tunnilla istumaan ja kuuntelemaan jotain, mitä en ymmärrä tai ymmärrän vain vähän. Meillä on myös mukavaa. Meitä yhdistää se, ettemme osaa kieltä ja kommunikointimme on välillä hyvinkin hauskaa elehtimistä.

Opiskelen koulussa muuten luokkani (10d) mukaisella lukujärjestyksellä paitsi nuo saksan tuplatunnit. Ranskantunnit ovat ehkä pitkäveteisimpiä. Enhän minä tänne tullut ranskaa opiskelemaan, mutta kyllä sitä on lukujärjestyksessäni kolmesti viikossa. Politiikka ja historiakin menevät suurimmaksi osaksi ohi, koska en ymmärrä. No, saksa sitten ei ole ainakaan helpompaa. Sama kun opiskelisi äidinkielenään saksaa. Viimeksi teimme runoanalyysiä, tai muut paitsi minä. En ymmärtänyt edes runoa. :D Uskonnossa minulla on evankelinen uskonto, ei katolinen. Olin ensin merkattu kumpaankin ryhmään, mikä aiheutti sekaannusta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti