perjantai 16. syyskuuta 2016

Sairastelua

Ich bin acht Tage krank gewesen und ich bin noch bisschen krank. Nicht gut.. Das Wetter ist ganze Woche schön gewesen, aber jetzt es regnet. Wenn ich krank gewesen bist, es ist schönes Wetter gewesen. Und wenn es regnet, ich bin nicht so krank. Also, ich habe diese Woche schlecht geschlaft, weil es so heiß gewesen ist. (am Tag 27°C bis 32°C) Vielleicht kann ich jetzt besser schlafen, wenn es regnet. (Pahoittelen, etten osaa. Virheitä saa korjata kommentteihin halutessa.)

Yksi hyvä puoli tässä sairastelussa on: opin saksaksi myös sairastamiseen liittyvää sanastoa. Olin ensin kuumeessa ja ajattelin asiaa oppimisen kannalta ja sain muutamaa päivää myöhemmin mahataudin. Ehkäpä sairastelu kuitenkin johtuu paikallisesta bakteerikannasta, johon elimistöni ei ole tottunut. Oli miten oli, kivaa tämä ei ole. Tämä viikko on ollut koulussa projektiviikko, joten on todellakin ikävää olla sairas. Olisin saanut kulkea kameran kanssa ympäri koulun aluetta kuvailemassa, koska minulla olisi nyt valokuvauskurssi.

Minulla on oikein saksan teho-opiskelua: kolme eri saksankurssia + olen koko ajan saksankielisessä ympäristössä. Yksi saksankurssi on koulussa joka päivä tuplatunti, kahdesti viikossa käyn iltakoulun saksantunneilla ja kotona pyrin tekemään joka päivä Rosetta Stone -kielikurssia, joka kaikkien Rotary-vaihtareiden pitää ostaa. Olen oppinut tämän puolentoista kuukauden aikana enemmän saksaa kuin kolmen kurssin aikana koulussa. Olen ennen tänne tuloa lukenut vain kolme kurssia saksaa, joten en todellakaan hallitse saksankieltä. Alkushokista olen päässyt yli. Siis siitä,  että täällä ei todellakaan kukaan osaa suomea. Niin paitsi yksi tuttavani osaa sanoa: "Minä rakastan sinua."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti