keskiviikko 7. syyskuuta 2016

Rotary sleepover

Lauantaiaamuna heräsin vähän kuuden jälkeen väsyneenä. Autossa sitten nukuin ja heräsin Oldenburgissa, jonne olin matkustanut yhdessä host-isäni, Josën ja Josën host-isän kanssa. Josë on myös vaihto-oppilaana täällä Lingenissä. Er kommt aus Chile und spricht nur eim bisschien Deutsch.

Perillä Oldenburgissa oli ensin tiedossa Rotaryn tylsiä pälätyksiä. Sitä se aina on Rotaryn tilaisuuksissa. Puolenpäivän aikoihin host-vanhemmat lähtivät ja jäimme pitämään hauskaa vaihtareiden ja Rotexien kanssa. Rotexit ovat paikallisia, jotka ovat olleet vaihdossa. Iltapäivällä pidimme esittelyjä maistamme nuorille, jotka aikovat lähteä vaihtoon. Oli kyllä välillä aika sekamelskaa, kun kaikki yrittivät takoa, että se oma kotimaa on paras vaihtoehto. :D Minulla oli vähän haastetta: Olen tämän kyseisen alueen (Distric 1850) ainoa suomalainen ja jopa ainoa eurooppalainen. On yksi Venäjältä, mutta Venäjää ei kuulema lasketa Eurooppaan.

Pidimme esittelyt maistamme pienissä ryhmissä. Minä olin aasialaisten ja sen yhden venäläiset kanssa samassa ryhmässä. Kerroimme kaikki aika samalla kaavalla maistamme ja esityksemme oli luultavasti tylsin, valitettavasti. Brasilialaiset vetivät kunnon tassin ja meksikolaisillakin oli jonkinlainen musiikki-/tanssiesitys. Etelä-Amerikasta on suurin osa alueen 1850 vaihtareista.

Odottelimme salin ovien takana vuoroamme esitellä maitamme.

Entisiä ja nykyisiä vaihtareita laulamassa kitarasäestyksellä.
Tässä on alle puolet poppoosta.

Joskus kahdeksan aikoihin lähdimme liikuntahallille, jonka olimme vuokranneet yöksi. Pitseriasta haettiin kaksi autolastillissta pitsaa ja jokainen sai oman pitsan. Pitsalaatikoita käytettiin istuimina pitkin iltaa, koska likainen kivetys ei ole kovin mukava istumapaikka. Liikuntasaliin viritettiin diskovalot ja laadukkaat kaiuttimet. Jokainen laittoi oman petipaikkansa ja osa ehti saada paikan paksulta jumppapatjalta (tai mitä lie patjoja ne liikkasalien patjat on). Osa valvoi koko yön tanssien ja jutellen, aika suurikin osa. Musiikkia hiljennettiin joskus kahden aikaan aamuyöstä, jotta pystyisi nukkua. Itse kävin nukkumaan vasta, kun päivää oli kestänyt neljä tuntia. Puoli kahdeksalta heräsin enkä saanut nukuttua, vaikka yritin. Kahdeksalta nousivat viimeisetkin.

Aamulla kaikki kävelivät unisina sinne tänne etsien kamppeitaan ja pakaten. Eteisaulaan oli laitettu aamupalaa: leipää, omenaa ja juomista. Jonotimme omien lautasten kanssa pitkänä jonona. Kaikilla täytyi olla omat lautaset, mutta muutama onneton oli unohtanut. Sain jonottaa aamupalaa melko kauan, koska olin lähes viimeinen. Söimme liikuntahallin edessä ulkona ja keräsimme paljon katseita niin kuin edellisenä iltanakin. Siivosimme ja siivosimme. Moni lähti heti aamupalan jälkeen, mutta osa jäi vielä viimeistelemään paikkoja. Olin niiden viimeisten joukossa, koska juna lähti vasta yhdentoista jälkeen.

Kävelimme pari kilometria juna-asemalle ja puolessa välissä pysähdyimme kahvilaan. Söimme, joimme ja katselimme vesisadetta ja toivoimme sen loppuvan. No, ei se sade loppunut ja saimmekin pienen suihkun loppumatkasta. Juna-asemalla ostimme liput, joiden kanssa oli kummallisen paljon säätämistä. Olimme siis liikkellä seitsenhenkisellä porukalla: kolme vaihtaria ja neljä rotexia eli entistä vaihtaria. Melkein nukahdimme juna-aseman lattialle, kun yhtäkkiä joku tajusi junan lähtevän muutaman minuutin päästä. Juoksimme junalle ja huomasimme, että kolme oli jäänyt johonkin. Kaksi tulikin pian, mutta vielä yksi. Juna oli jo lähdössä ja hätäännyimme vähän. Onneksi silloin tämä kadonnut juoksi kahvikuppi kädessä junalaituria pitkin meidän luokse. :D

Matkustmme tunnin verran ja jäimme yhdelle asemalle odottamaan seuraavaa junaa. Melkei tunnin jouduimme odottamaan junalaiturilla pienessä katoksessa ensin helteessä ja sitten yhtäkkiä tulleessa kaatosateessa. Nukuimme kaikki yhdessä mytyssä tai en tiedä nukkuivatko kaikki. Itse nukuin ja sikeästi nukuinkin. Minua saatiin herätellä pitkään ennen kuin lopulta heräsin ja ehdin juuri junaan. Juna oli paikallisjuna, jonka penkit olivat erittäin huonot nukkumiseen. Yksi rotexeista kävi jalkotilaan nukkumaan ja me muut yritimme saada hyvän asennon huonoilla penkeillä. Se matka ei puolta tuntia kauempaa kestänyt ja pian olimme aurinkoisessa Lingenissä. Totta, kotikaupungissani Lingenissä oli lämmin ja aurinko paistoi. :)

Nukuimme junalaiturilla. Olen tuo harmaa mytty
vasemmassa alanurkassa.

Viikonlopun valvominen tuntuu vieläkin väsymyksenä tai sitten se johtuu tästä flunssasta. En muutenkaan kovin paljoa välittänyt olla siellä. Ei Vanessakaan kuulema tykännyt, mutta kuulema tämmöinen on vain pari kertaa vuodessa. Tutustuin moniin uusiin ihmisiin, mukaviin ihmisiin ja sain Rotary-jakkuuni pinssejä niin, ettei se ole enää tylsä. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti