keskiviikko 28. syyskuuta 2016

Maailmanpyörässä

On näköjään tullut taukoa, mutta sehän on ihan luonnollista. Viime viikolla oli matikan ja englannin kirjotukset ja kirjotin muun luokan mukana, vaikkakin hyvin heikolla menestyksellä. Täällä kirjotuksiksi sanotaan normaaleja kokeita, tai oppilaat sanovat. Opettajat käyttävät nimitystä luokkakoe. Numerot täällä menee ihan väärin päi (tai sitte menee Suomessa). Ykkönen on paras numero ja vitonen huonoin. Kutonen on sama kuin Suomessa nelonen eli hylätty.

Sairaana ollessa löysin tien saksankielisen kirjallisuuden maailmaan. Lukemisena on nyt lasten kirjoja, koska ne ovat melko helppolukuisia. Tällä hetkellä on menossa Astrid Lindgrenin tuotantoa. Suomenkielisiä kirjoja minulla on muutama mukana, mutta ne olen jo kaikki lukenut. :) 

Kohta on kirja luettu ja lähden vierailemaan
kirjastossa.
Toissaviikonloppuna täällä Lingenissä oli juhlaviikonloppu. Juhla oli nimeltään ihan vain Koko kaupungin juhla. Perjantai-iltana keskusta kuhisi väkeä. Lauantaina näkyi enemmänkin lapsiperheitä, mutta väkeä oli silloinkin paljon. Pääsin ensimmäistä kertaa koko elämäni aikana maailmanpyörään. Ensin meinasin jättää menemättä, mutta onneksi uskaltauduin. Kokemus oli aivan mahtava ja varmasti tulen joskus uusimaan sen. Huonosti vain sattui juuri meidän kori (vai mikä lie onkaan) pysähtymään aivan ylös keskelle, kun väkeä lastattiin muihin koreihin. Sinne aivan ylimälle paikalle jäi joka neljäs kori.

Näkymä maailmanpyörästä torille.
Valaistu maailmanpyörä mustaa iltataivasta vasten.

Torin laidalla sijaitsevat talot ovat tyypillisiä saksalaisia taloja.
Olen saanut koulusta ystäviä ja koulupäivä ei ole enää yksinnolemista. Olen minä aijemminkin ollut luokkalaisten kanssa, mutta heillä on aina omat jutut, joten olen ollut aina silti henkisesti yksin. Olen saanut ystävikseni pari rinnakkaisluokan tyttöä, joiden kanssa olen muutenkin ollut tekemisissä. Toinen kuuluu samaan kirkkoon kuin host-perheeni. Toinen on itse ollut Brasiliassa vaihdossa ja on aktiivinen Rotexi. Tämä tyttö on todennäköisesti tuleva host-siskoni, mutta näillä näkymin he ovat vasta neljäs perheeni. Yleensä Rotaryn vaihtareilla on kolme perhettä, mutta minulla taitaapi olla neljä. Muuten liikun koulussa paljon yhden toisen vaihtaritytön ja pakolaisten kanssa. Olen saanut pakolaisten joukosta yhden hyvän ystävänkin. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti