Kahden viikon pääsiäisloma oli ja meni ja koulua oon käyny jo melkein kaksi viikkoa loman jälkeen. Olin loman lähinnä kotona host-perheeni kanssa. Kiirastorstaina kävimme Breemenin yliopistossa, jonka yhteydessä on tiedekeskus. Jos tiedätte Vantaalla sijaitsevan Heurekan, tiedätte myös suunnilleen, millainen yliopiston tiedekeskus se on. No jaa, suurempi ja monipuolisempi se oli kuin Heureka. Pääsiäisen jälkeen kävin host-äitini ja -siskoni kanssa heidän mummollaan eli host-äitini äidillä parin päivän reissulla ja samalla kävimme juuri vanhainkotiin muuttaneella yhtä sukupolvea vanhemmalla mummolla. Hän oli reilusti yli 90, mutta henkisesti täysin voimissaan; pelasi vielä lauta- ja korttipelejä, joissa pitää käyttää päätä.
Kamalin asia, mitä luultavasti koko elämäni aikana olen syönyt, on "Soloeier" eli suoraan suomennettuna soolomunia. Kananmunat keitetään ensin ja laitetaan muutamaksi päiväksi mausteliuokseen kuorineen. Syötäessä munat ensin kuoritaan, halkaistaan ja annetaan keltuaisen tipahtaa pois. Keltuaisen jättämään koloon lisätään sinappia, oliiviöljyä ja etikkaa ja lopuksi keltuaisenpuolikas laitetaan takaisin ("väärin päin", jotta öljy ja etikka eivät tule yli). Tämä sitten laitetaan kokonaisena eli puraisematta suuhun. Katselin ensin ja ihmettelin, mutta päätin sitten itsekin kokeilla. Host-perheeni ei luultavasti ikinä unohda ilmettäni hetkellä, jolloin laitoin soolomunan suuhuni. Harmittelivat vielä näin yli kaksi viikkoa myöhemmin, kun ei tullut otettua tuota hetkeä videolle. En kuitenkaan luvannut enää uudestaan syödä, jotta saisimme sen videolle. Oikeastaan taisin sanoa, etten enää ikinä syö soolomunia.
 |
Puutarhakaupasta löytyi kummallinen muoviapina ja host- siskoni piti tietenkin kaivaa heti apinan nenää :D |
 |
| Perinteisiä saksalaisia taloja Soestissa |
 |
| Pääsiäiskoristeluja |
 |
| Ja lisää itsemaalattuja munia |
Vappuna täällä on tapana tehdä pyöräilylenkki ja sen päälle usein ruokaa. Host-sisarukseni eivät kumpikaan jaksaneet lähteä mukaan, joten kävimme kolmisin parin tunnin ajelulla. Vapun sijaan päätimmä käydä jo vappuaattona ajelulla säätiedotukseia katsottuamme. Sunnuntai olikin lämmin ja aurinkoinen toisin kuin maanatai harmaana taivaana ja viileänä tuulena. Pyöräilimme joen vartta, golf-kentän ohi, vanhan sotilasharjoittelupaikan ohi ja natsien panssarivaunuille rakennuttamia betoniteitä. Näin Lingenistä osia, joita en edes tiennyt olevan olemassa. Keväinen luonto oli kauneimmillaan. Emme kuitenkaan olleet ainoita polkijoita. Moni muukin oli lähtenyt vappuajelulle ja vappuaattona. Ennen kotiin menoa kävimme jäätelökahvilassa nauttimassa herkulliset jäätelöannokset. San Marco on ehdottomasti paras jäätelöpaikka. Heidän itsetekemä jäätelö on parasta, mitä tiedän. En yritä mainostaa, mutta se on vain ehdottomasti paras. :)
 |
| Vappuna-aattona jäätelöllä host-vanhempien kanssa. |
 |
Näkee varmasti Alvinkin nyt paremmin lukea :D |
Meillä on koulussa tapana leipoa vuorotellen kakkua tunnille. Yleensä ennemminkin tuplatunneille emmekä me jokaisen opettajan tunnilla tehdä tätä. Kursseilla, joissa tuplatunneilla on lähes aina piirakkaa tai kakkua (pääasia makea leivonnainen), ovat politiikka, saksa ja matematiikka. Olin viime perjantaina leivontavuorossa matikankurssilla. Täällä menee lukion 11. ja 12. luokka kursseittain kuin koko suomalainen lukio. Päätinpä sitten ystäväni hartaasta pyynnöstä leipoa jotain suomalaista ja ilman suklaata. Mustikkapiirakkahan on oikein suomalaista. Ei tainnut olla ketään, joka ei olisi ottanut toista palasta (niitä kun oli pienen ryhmän takia niin paljon). Opettajakin kehui ja pyysi minua leipomaan uudestaan. Ohjettakin kyseltiin, mutta en ole muistanut kääntää sitä vielä saksaksi. En itsekään muistanut, miten hyvää tavallinen mustikkapiirakka on. Olisin voinut syödä koko pellillisen ihan vain tutun, hyvän maun takia.
 |
| Leipomisvuorolla leivottu piirakka |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti