lauantai 6. toukokuuta 2017

Bad Bentheim ja ritarijuhlat

Vappuna kävin host-vanhempieni kanssa keskiaikaisilla ritarijuhlilla Bad Betheimissa. Keskiaikaisilta markkinoilta ei valitettavasti tullut otettua kuvia, koska unohduin taas kerran vain katselemaan. Markkinoiden laita-alueilla oli perheitä keskiaikaisissa asuissa ja teltoissa. Saatoimme katsella heidän päivän touhujaan. He keittivät ruokaa avotulella ja teltoissa oli makuupaikat, joissa he oikeasti nukkuivat neljän päivän ajan eli markkina-ajan. Pieniä "keskiaikaisia" lapsiakin pyöri ympäriinsä ja koiria näkyi joka puolella. Seurasimme tunnin verran turnajaisia kierrettyämme ensin koko markkinapaikan ja sitte menimme viereiseen keskiaikaiseen linnaan.

Linna on yksityisomistuksessa ja sen yhdessä osassa asuu vielä perhe, joka omistaa linnan. Olin aivan ihmeissään, että sellaista on vielä olemassa. Linnassa asuvan suvun rikkaat esi-isät ovat rakentaneet linnan paikalle, jossa vielä tänäkin päivänä on toimiva kaivo. Eli veden takia on linna sille kukkulalle rakennettu. Linnan rakennuttaja oli jonkinlainen hallitsija. Linnan joissain osissa oli museo, jonka huoneista saatoi nähdä keskiajan linnaelämää. Huoneissa oli yhä vanhat keskiaikaiset kalusteet ja vierailin jopa vankilassa. Vankilaan johti portaat syvälle, ehkä jopa maan alle. Rikkaiden vankisellit olivat ylempänä ja ne olivat isompia. Kaikkein alimpana oli köyhimpien sellit, joissa saattoi vain istua liikkumatta. Istuin yhdessä niistä pienimmistä selleistä enkä todellakaan pystynyt edes jalkaani liikauttamaan. Selli oli kuin pieni kivikaappi. Linnan sisältä en taaskaan muistanut ottaa kuvia, mutta ulkoa sitäkin enemmän.

Linnan osa, johon pääsi sisälle (rahalla toki).

Bad Betheimin linna toisesta kulmasta. Vasemmalla olevan
pitkulaisen linnanosan toisessa päässä asutaan yhä.

Sisääntuloportti

Torni, jossa oli 12m syvä vankila.
Sinne joutui vain kuolemaan.

Kukkulan juurella oleva linnanpuisto.

Linna sijaitsee aivan kaupungin keskustassa.

Näköala tornista linnaan päin.

Nukkumatelttoja ritarijuhlilla.

Aivan kuin olisi tuotu porukkaa keskiajalta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti