torstai 1. joulukuuta 2016

Vier Monaten schon

Tänään saa avata joulukalenterin ensimmäisen luukun ja sen olenkin jo tehnyt. Joulukalenterini koostuu kylläkin pienistä katon kautta avattavista taloista, joten en ihan luukkuja pääse availemaan. Tämä päivä on kuitenkin myös eräänlainen etappi. Tasan neljä kuukautta sitten elokuun ensimmäisen päivän iltana matkasin Saksaan. Tuntuu ihan hurjalta. Muistan silloin änkyttäneeni muutaman sekavan lauseen vieraalla kielellä. Nyt hankaluuksia tuottaa lähinnä enää artikkelit ja se, etten yksinkertaisesti tiedä kaikkia sanoja. Saksassa artikkeleita on kolme (der, das, die) eikä niillä ole mitään logiikkaa. Logiikkaa siis siinä mielessä, että milloin tulee mikäkin artikkeli. Tai, jos niillä onki joku logiikka niin enemmän kuin mielellä tahtoisin sen tietää. Artikkeleiden kanssa on ongelmia välillä jopa lukioikäisillä saksalaisilla, tarkoitan äidinkieleltään saksalaisia. Jotain olen oppinutkin toisten artikkelivirheistä. Bruttokansantuote on das-sukuinen, vaikka monet sanovatkin der. Sen verran on maantiedon opettaja siitä asiasta pauhannut. :D

Nämä neljä kuukautta ovat menneet siivillä. Ihan kuin eilen olisin syönyt Bremenin lentokentällä hieman repussa liiskaantunutta banaania ja odottanut matkatavaroitani. Eilenhän minä nousin lentokoneeseen vai oliko se jo neljä kuukautta taaksepäin? Itse lennosta en kumma kyllä muista mitään. Neljä kuukautta sitten olen nähnyt viimeksi perheeni, mutta paljon enemmän on vielä jäljellä. Välillä tuntuu, että aika lentää kuin siivillä ja välillä aika on etanaakin hitaampi. Vai johtuuko se omasta aikakäsityksestä? Oli miten oli. En voi kuvitella, että joskus oli aika, kun en ollut kuullut host-perheestäni mitään. Aivan kuin olisimme aina tunteneet. Muistan, ettei alkuun ollut sellaista tunnetta, mutta pian oli jo.

Oikeastaan minun pitäisi kirjoittaa nyt esitelmää, mutta jotenkin ei nyt nappaa. Olen sairaana kotona, joten nyt olisi aikaakin. Politiikka ei ole ikinä ollut vahvuuksiani ja nyt pitäisi pitää vartin politiikan esitelmä saksaksi. Epäilen, että se onnistuisi edes suomeksi, joten mitenköhän kamalan saan siitä saksaksi. XD No eikun yrittämään. Päätin tehdä Suomen politiikasta, koska yksinkertaisesti osaan sen paremmin. (tai ainakin olen ne asiat joskus kuullut, vaikkakin unohtanut.) Onneksi netistä saa paljon tietoa. Hikipediaa en aijo käyttää luotettavan tiedon hankintaan. :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti