tiistai 8. marraskuuta 2016

Praktikum

Syysloman jälkeen tein kahden viikon työharjoittelun kuten kaikki muutkin kymmenennen luokan oppilaat. Työharjoittelu vastaa Suomessa TET:iä. Olin työharjoittelussa Atelier Alten Havenissa, joka on kuvataidekoulu. Päätehtäväni oli järjestellä tavaroita ja auttaa rouva Ruhlea, joka työskentelee yksin tässä omassa yrityksessään. Kuvataidekoululaisia on kaksivuotiaista lukiolaisiin (tarkoitan tällä Suomen lukiolaisten ikää. Saksassa lukio alkaa viidenneltä.) Pienimpien ryhmät olivat äiti-lapsi-ryhmiä, joten aikuinen oli aina lapsen mukana.

Olen siis kahden viikon aikana pursottanut maalia paletteihi, laittanut töitä kuivumaa, opastanut, neuvonut, pitänyt innokkaita lapsia sylissä, lukenut kirjoja työnsä valmiiksi tehneille lapsille, laulanut, pelannut dominoa yhden kiukkupussin kanssa (ei suostunut maalaamaan), pessyt pensseleitä ja paletteja, siivonnut pöytiä ja lattioita, laittanut lämmitystä päälle ja pois, vuorannut pöydän sanomalehdillä ja saanut punaista maalia päälleni. Se oli vieläpä hyvin huonosti pesussa lähtevää maalia, joten onneksi oli pitkä valkoinen takki yllä. Ehkä olisi kuitenkin pitänyt varautua jonkinlaisella huivillakin, jotta olisin välttynyt punaisilta hiuksilta. Onneksi se kului hiuksista melko nopeasti. Kaksi ehdottomasti parasta asiaa on kuitenkin mainitsematta: Isompien ryhmien mukana sain maalata myös itse ja kielitaitoni kehittyi ja laajentui aivan uudelle tasolle.

Kunsttreffen-huone

Pienempien ryhmien kanssa aloitimme lähes aina Kunsttreffen-nimisessä huoneessa. Kerroimme kuulumisia ja päivän aihetta. Monesti myös lauloimme yhdessä aluksi ja lopuksi. Huoneessa oli sohvan lisäksi pari hyllyä, joissa oli leluja ja kirjoja. Lapset saattoivat lueskella ja leikkiä, kun he olivat valmiit. Kaikki kun ovat niin eri aikoihin valmiita.

Leluja ja kirjoja lapsille

Pienten huoneessa on seinällä pienten taidetta ja pöytä ja
tuolitkin on pientä kokoa.

Pienten huoneeseen on nostettu töitä kuivumaan.

Vanhoista pensseleistä tehty taulu

Edward Muchin "Huuto" oli esikuvana tässä.
(En rikkonu tekijänoikeuksia, koska tämä on mun)

1 kommentti:

  1. Woou(sydänsilmähymiö) kelpais mullekki!! Kuvataidekoulussa harjottelu olis varmana mielenkiintosta, varsinki jos itekki pääsis tekemään jotain! Mullaki menossa nyt työssäoppiminen iltapäiväkerhossa. Huomisen jälkeen 4 viikkoa jälellä, ja 2 viikkoa näytön alkuun. :) Nyt vaa toivotaa että näyttösuunnitelma menee joskus läpiki :D

    VastaaPoista